Pilates

Kehonhallinta- ja liikkuvuusharjoittelua paremman ryhdin puolesta!

Suurin osa tunneistamme on yksinkertaisesti nimellä Pilates. Tunnin taso muodostuu ryhmään osallistujien mukaan, mutta meillä Pilates on keskitason tunti. Baby Pilateksessa, Pilates selkäryhmässä, Seniori Pilateksessa ja Äitiys Pilateksessa on sovellettua Pilates-harjoittelua tunnin erityispiirteet huomioon ottaen, ja Voima Pilateksessa harjoitus etenee virtaavana sarjana ja harjoitusliikkeet ovat raskaampia variaatioita perusliikkeistä.

Pilates on kehonhallintamenetelmä, joka opettaa tietoista läsnäoloa ja keskittymiskykyä, tehostaa hengitystä, sekä parantaa liikkuvuutta ja ryhtiä. Harjoitus etenee rauhallisesti, oman hengityksen tahtiin, joten aloittamiseen riittää ”rapakunto”. Pilates perustuu perinteisiin itämaisiin liikuntamuotoihin, mutta siitä puuttuu itämaisille lajeille tyypillinen uskonnollinen filosofia. Uusille harrastajille on kauden alussa Pilates-menetelmän perusteet -kurssi.

Hengityksellä on vahva yhteys tunteisiin, joten harjoittelu voi auttaa myös henkiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Tuntien lopuksi lyhyt kehotietoisuutta ja rentoutumista edistävä harjoitus.