Polkuni joogaopettajakoulutuksessa alkoi

Villa Mandalan puitteet ja joogaopettajakoulutus

Ajoin torstaina Loviisaan Villa Mandalaan, jossa olen joogaopettakoulutuksessa. En ole aiemmin käynyt Loviisassa, joten lähdin matkaan uteliaana ja avoimin mielin. Etukäteen oli jännittävä ajatus majoittua tuntemattoman henkilön kanssa, mutta pian tutustuin huonetoveriini ja viihdyimme loistavasti yhdessä, kun samansuuntaiset tavoitteet ja koulutuksen rytmi ajoivat nukkumaan, heräämään ja aterioimaan yhtäaikaisesti. Tässäkin voi havaita, kuinka rytmi ja rutiinit tuovat turvallisuudentunnetta, kun ympäristö ja ihmiset ympärillä ovat uusia tuttavuuksia.

Villa Mandalan päärakennus on rakennettu toimintaa varten, ja puitteet olivat esteettisesti kauniit ja tila toimiva. Meitä helli koulutuksen ajan kaunis aurinkoinen sää, ja nautimme kaikki ateriat talon etuterassilla (kuvassa alla), jonka edustalla on suihkulähde ja kahluuallas. Yläkerran joogasaliin kuului suihkulähteen solina, lintujen laulua ja muita luonnon ääniä. Joogaopettajakoulutuksen lisäksi Villa Mandalassa järjestetään erilaisia retriittejä.

Pilateksen ja joogan yhteneväisyyksiä ja eroja

Minulta aina kysytään, että miten jooga eroaa ilosi päätuotteesta eli pilateksesta? Pilates on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintamenetelmä, jossa on vaikutteita muun muassa joogan asanaharjoittelusta. Jooga taas on alunperin tuhansia vuosia sitten ollut enemmän filosofiaa, hengitysharjoitteita ja istumameditaatiota, mutta joidenkin lähteiden mukaan noin 1400-luvulta alkaen myös asanaharjoittelua (joogan asento ja liikeharjoitteet), jollaisena länsimaissa jooga usein nykyään mielletään. Molemmille menetelmille yhteistä on hengityksen tahtiin harjoittelu, (keho)tietoisuuden lisääntyminen, keskittyminen, syvien lihasten ja lapaluiden tuki, nivelten hyvän asennon hakeminen… Jooga mielletään kuitenkin hengisesti paljon syvemmäksi lajiksi muun muassa joogafilosofian, erilaisten hengitysharjoitteiden ja meditaation vuoksi. Jooga ei ole uskonto ja jokainen voikin harjoittaa joogaa omasta ateismistaan tai uskonnostaan käsin. Ilosi joogatunneilla emme harjoita uskontoa tai joogamantroja, ja joogan asanaharjoitteet on pilatestuntiemme tapaan asiakkaillemme sovellettuja variaatiota. Joogatunneillemme tullessasi sinun ei siis tule olla huolissasi, että harjoitat “salaa” oman vakaumuksesi vastaisesti. Pilatestuntiemme tapaan, keskitymme paljon läsnäoloon omassa kehossa liikeharjoitteiden aikana. Molempien menetelmien hengitysharjoitukset vahvistavat keuhkoja, hengitystapaa, vähentävät kehon jännittyneisyyttä ja lisäävät näin hyvinvointia.

Ilona Siitonen Villa Mandalassa joogaopettajakoulutuksessa 5.6.2021

Joogaopettajakoulutuksessa

Kehollisuuden näkökulmasta joogan asanaharjoitteet kuormittavat enemmän raajoja kuin pilatesharjoitteet, ja tunnen ensimmäisen koulutusmoduulin vaikutukset erityisesti käsien ja jalkojen lihasten väsymyksenä. Aloitimme päivät klo 6.30 istumameditaatioharjoittelulla, jatkoimme tauotta dynaamisella asanahrjoittelulla klo 7.00-9.00, jonka jälkeen söimme aurinkoisella terassilla maittavaa aamiaista. Villa Mandalan ravinto oli värikästä, esteettisesti kaunista, maukasta ja ravitsevaa kasvisruokaa. Aamiaisen jälkeen koulutus eteni klo 10.00-13.00 joogahistorian opinnoilla ja lounaan jälkeen klo 14.30-17.00 asanatyöpajalla ja pienen tauon jälkeen restoratiivisella joogaharjoituksella, joka muistutti jossain määrin ilosi Yin Jooga -tunteja. Illallinen syötiin klo 19.00 ja usein koko päivän tiiviin ohjelman jälkeen tässä vaiheessa olikin jo hyvä ruokahalu ja sopivasti väsymystä kehossa. Minulla oli piikkimatto ja piikkipalloja mukanani, ja tein vielä oman rauhoittumisharjoitukseni, jotta intensiivisen päivän jälkeen maltoin rauhoittua nukkumaan. Kolmen päivän pidennetyn viikonlopun jälkeen olo on hyvin voimaantunut, inspiroitunut ja hyvinvoiva. Seuraava koulutusviikonloppu on heinäkuun lopulla, ja sitä ennen on etätehtäviä ja asanaharjoituksia.

Meillä on välikokeet syyskuussa ja silloin selviää pääsenkö jatkamaan joogaopettajakoulutuksen toiseen osaan, jolloin valmistuisin noin vuoden päästä. Aloitan kuitenkin joogatuntien ohjaamisen tämän kahdenkymmenen vuoden ohjaajakokemukseni pohjalta ilosi Syyskaudella torstaisin klo 7.00-8.00 aamutunnilla. Ilosi asiakkaat tuntien, tulemme keskittymään liikkuvuuspainotteisesti asanaharjoitteluun.

Tutustuin joogaan paremmin 2009-2010 mieheni työkomennuksella ollessamme St Louisissa, ja koska en ollut töissä, päätin tutustua joogaharjoitteluun liikunnan ammattilaisen intensiteetillä ja harjoittelin tuona aikana yli 200h. Kokeilin kaikkia mielenkiintoisia tunteja, opin paljon ja kehoni vahvistui monipuolisesti. Suomessa kävin vielä jonkin aikaa Astanga -tunneilla, mutta lopulta fyysisen työn ohessa oma harjoitteluni on ollut Yin Yogan kaltaista tietoista veyttelyä hengitystä syventäen.

Aurinkoista kesän jatkoa ja lämpimiä terveisiä!
Ilona Siitonen, ilosi