Mindfulness

Mindfulness MBSR (mindfulness based stress reduction) on 8 viikon stressinhallintaohjelma, jolla on tutkitusti positiivisia fysiologisia ja psyykkisiä vaikutuksia ja se on pitkään ollut mm. aivotutkijoiden kiinnostuksen kohteena. Säännöllisellä harjoittelulla voi tutkimusten mukaan olla apua mm. seuraaviin, usein stressiperäisiin oireisiin: uupumus, ahdistuneisuus, selkä- ja niskasäryt, unihäiriöt, vatsa- ja suolisto-oireet ja korkea verenpaine.

MBRS 8 viikon tietoisen, hyväksyvän läsnäolon harjoittamisella on vahva tieteelliseen näyttöön perustuva tutkimusnäyttö. Menetelmän on kehittänyt lähes 40 vuotta sitten professori Jon Kabat-Zinnin, Massachusetsin Yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.  MBSR-ohjelma on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa ja sen toimivuus on vahvistettu tuhansissa tieteellisissä tutkimuksissa. Nykyisin Mindfulness-menetelmä on levinnyt eri elämänalueille, kuten terveydenhuoltoon, työelämään, opetus- ja kasvatustyöhön.

Menetelmällä on tutkitusti positiivisia fysiologisia ja psyykkisiä vaikutuksia ja se on pitkään ollut mm. aivotutkijoiden kiinnostuksen kohteena. Säännöllisellä harjoittelulla voi tutkimusten mukaan olla apua mm. seuraaviin, usein stressiperäisiin oireisiin: uupumus, ahdistuneisuus, selkä- ja niskasäryt, unihäiriöt, vatsa- ja suolisto-oireet ja korkea verenpaine.

Mindfulnessin harjoittaminen vahvistaa keho-mieli yhteyttä, ja stressinhallinta- ja rentoutumiskyky tässä hetkessä lisääntyy. Säännöllistä mindfulnessharjoittelua voikin kutsua mielen kuntosaliksi, jossa kehon lihasten sijaan treenaamme mieltämme toimimaan viisaammin arjen haasteissa. Arkielämässä toimimme usein suuren osan aikaa autopilotilla kiinnittämättä huomiota siihen, millaisia automaattisia ajatuksia päässämme liikkuu tai mitä kehon tuntemukset meille viestittävät.  Stressi ja ylikuormitus voivat jäädä meiltä helposti huomaamatta. Esimerkiksi jos sinulla on taipumusta olla jatkuvasti huolissasi tulevasta tai murehtia menneisyyttä, harjoittelu auttaa löytämään uudenlaisen suhteen tähän mielen taipumukseen. Mindfulnessin harjoittaminen auttaa katsomaan asioita uudenlaisesta ”tarkkailijan” näkökulmasta ja pääsemään kosketuksiin mielentyyneyden kanssa.

Mindfullnessin harjoittaminen lisää itsetuntemusta, ja kyky reagoida tietoisesti ja viisaammin haastavissa tilanteissa paranee. Tämä voi näkyä esimerkiksi ihmissuhteissa tai työelämän erilaisissa tilanteissa.