Ilosi lantionpohjan fysioterapeutit esittäytyvät

Meitä fysioterapeutteja kiinnostavat raskauden ja synnytyksen myötä tapahtuvat fyysiset muutokset naisen kehossa: ei niinkään esteettisestä näkökulmasta vaan ennen kaikkea toimintakyvyn ja kuntoutumisen näkökulmasta. Silti yksityisvastaanotolla keskustellaan kaikkea vauvan hoidosta henkisiin voimavaroihin ja arjessa jaksamiseen, sillä onhan ihminen kokonaisuus, eikä uupuneena kiinnosta treenata “pimppi Pilatesta”.

Odotusaikana venyy paitsi vatsanahka myös vatsalihasten jännesauma, mikä on luonnollinen tapahtuma, ja antaa vauvalle tilaa kasvaa kohdussa. Jännesauman venyessä suorat vatsalihakset vetäytyvät keskilinjalta lähemmäs kylkiä. On yksilöllistä kuinka paljon, ja kuinka pian synnytyksen jälkeen suorien vatsalihasten erkauma palautuu. Joskus erkauma palautuu itsestään, mutta usein erkauman palautumiseksi on tehtävä sitä enemmän töitä, mitä useampi raskaus on taustalla. Usein syvän poikittaisen vatsalihaksen harjoittelu auttaa pian ja mahdolliset selkäkivut saattavat hävitä sen mukana! Joskus harvoin tarvitaan kirurgista apua, esimerkiksi monikkoraskauksien jälkeen.

Ilosi Baby Pilates-kurssilla on aivan upeaa seurata tuoreiden äitien kuntoutumista! Tunnilla olen konkreettisesti näpit kiinni asiakkaiden navan seutuvilla, luvan kanssa tietenkin. Olen innostunut, kun huomaan asiakkaiden oppivan syvien lihasten aktivoinnin ja omaksuvan myös itsenäisen harjoittelun. Missään muussa viikoittain hoitamassani “vaivassa” paranemistulos ei ole näin selvästi havaittavissa. Kehon palautuminen auttaa myös äitiä voimaan hyvin, sillä oma tuttu minä on jälleen askeleen lähempänä.

Lantionpohjan toimintaa on mahdotonta seurata ryhmämuotoisessa harjoittelussa yhtä tehokkaasti, mutta ohjaamme verbaalisesti kaikissa Pilates-ryhmissämme niin miehille kuin naisille lantionpohjan aktivoimista liikkeiden aluksi. Kaikki hyötyvät lantionpohjanlihasten harjoittelusta! Jopa liian kireän lantionpohjan harjoittaminen kannattaa rentoutumismielessä, mikä vaatii sen, että tunnistaminen on hyvä. Ilosi fysioterapiavastaanotolla meillä on apuna biopalauteharjoitteluun tarkoitetut vaginaelektrodit, joiden avulla voidaan tunnistaa lantionpohjan aktivoitumista ja rentoutumista. Vuokraamme laitteita myös kotiharjoitteluun.

Lantionpohjanlihasten harjoittelusta hyötyvät erityisesti alatiesynnyttäneet naiset. Harjoittelusta saa apua lihasten tunnistamiseen, aktivoimiseen ja rentouttamiseen. Myös vuosia tai vuosikymmeniä synnytyksen jälkeen kannattaa harjoitella, sillä koskaan ei ole liian myöhäistä parantaa toimintakykyään näin tärkeässä asiassa. Lievissä lantionpohjan laskeumissa lihasten harjoittelulla saadaan hyviä tuloksia.

Fysioterapiavastaanotolla ja Äitiys ja Baby Pilates -ryhmissä harjoittelemme lantionpohjanlihasten kestävyyttä, nopeusvoimaa ja maksimivoimaa, jotta virtsan ja ulosteenpidätyskyky olisi optimaalinen myös yllättävissä tilanteissa, kun seuraava vessa onkin epäkunnossa tai nauraessa (meinaa) “lirahtaa housuun”. Harjoittelua voi tehdä missä vain ja milloin vain silloin, kun tunnistaminen riittää ilman apuvälineitä harjoitteluun. Itse treenaan autoa ajaessani!

Ilosi lantionpohjanfysioterapia suunnitellaan yksilöllisesti ja keinot valitaan yhdessä asiakkaan kanssa. Me molemmat ilosi lantionpohjan fysioterapeutit, Ilona Siitonen ja Krista Manninen, olemme kouluttautuneet lantionpohjanfysioterapiaan ja vatsalihasten erkeuman kuntoutukseen ammattilaisille tarkoitetuilla lisäkoulutuksilla, ja etenemme aina hienovaraisesti asiakasta kuunnellen. Ilona on lisäksi kouluttautunut lantionpohjan manuaaliseen mobilisointiin ja hoitaa myös lantionpohjan kiputiloja ja arpia. Asiakkaan ei tarvitse jännittää etukäteen ensimmäistä tapaamista, sillä hoito etenee aina yhteisten pelisääntöjen mukaan, ja “hanska hommia” tehdään vain tarpeen vaatiessa ja asiakkaan suostumuksella.

Lisätietoja taustastamme löytyy henkilökunta-sivulta ja palveluistamme fysioterapia-sivulta. Tervetuloa ilosi fysioterapiaan!

Ystävällisesti, Ilona Siitonen