Mini retriitti luonnossa – tutustuminen Mindfulness MBRS -menetelmään

19:00

7.7.2020

Hengähdystaukoa ja hyvää oloa luonnosta mindfulness mini retriitillä

Olet ehkä kuullut mindfulnessista, mutta mitä se oikein tarkoittaa? Kaipaatko elämääsi enemmän mielenrauhaa, levollisuutta ja keskittymiskykyä?

Mindfulness tarkoittaa tietoista, hyväksyvää läsnäoloa tässä hetkessä, juuri sellaisena kuin se on. Kesäinen luonto tarjoaa mindfulness -harjoittelulle erinomaisen ympäristön; se kutsuu avaamaan aisteja, kuuntelemaan ja hiljentymään.

Miniretriitissä teemme yksinkertaisia mindfulness-harjoituksia luontoympäristöä, eri aisteja, kehontuntemuksia, hengitystä ja liikettä hyödyntäen. Harjoitukset vahvistavat keho-mieli yhteyttä ja auttavat rentoutumisessa ja stressinhallinnassa. Mindfulness-harjoittelu vahvistaa myös havainto- ja keskittymiskykyä ja  auttaa syventämään luontokokemusta. Saat  vinkkejä helpoista harjoituksista luonnossa, joita voit soveltaa vaikkapa omalla lenkkipolulla tai mökkimaisemissa.

Ajankohta:  tiistaina 7.7 klo 19-20.30  ja toinen ryhmä torstaina 9.7 klo 11-12.30

Paikka: Kokoontuminen Kangasalan Lepokodin  Puodin edessä (Ruutanantie 26). Parkkipaikka löytyy Lepokodin pihasta tai keskustan suunnasta tultaessa heti Lepokodin jälkeen Lepokodintien kääntöpaikalta.  Suuntamme Lepokodilta kävellen Ukinkannaksen luonnonsuojelualueelle. Varaa mukaasi istuinalusta, juomapullo ja säänmukainen rento vaatetus. Kävelymatka edestakaisin yhteensä n. 2 km.

Kurssin ohjaaja: Mindfulnessohjaaja CFM® ja sosiaalipsykologi Leila Partanen-Salosto

Kurssimaksu: 28 € / 90min mini retriitti

Ilmoittautuminen: asiakaspalvelu@ilosi.fi / 044-0210041 Ilona Siitonen, ilosi yrittäjä

Kurssille ilmoittautumiset ovat sitovia, sillä jokainen asiakas on tärkeä kurssin toteutumiselle. Kurssi toteutuu, jos mukaan ilmoittautuu 4 asiakasta. Kurssille otetaan korkeintaan 9 asiakasta. Maksun saa suorittaa ilosi Pilates-pajalla tai tilisiirtona ilosi tilille Kangasalan Osuuspankki FI94 5104 0020 1165 74 ja viesti kohtaan kurssin nimi. Mindfulness-kurssin maksuun eivät käy liikuntasetelit alv 10 % vaan se on koulutuspalvelu alv 24 %.

Kangasalla on paljon luonnonkauniita retkeilykohteita ihan keskustan tuntumassa.

Voisiko mindfulness-harjoittelu olla sinun juttusi? Saat halutessasi lisätietoa tammikuussa 2021 alkavasta MBSR 8-viikon ohjelmasta. MBSR-8 -viikon ohjelma eli  stressinhallinta tietoisen, hyväksyvän läsnäolon avulla on  vahvaan tieteelliseen näyttöön perustuva, jo lähes 40 vuotta  sitten professori Jon Kabat-Zinnin, Massachusetsin Yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa  kehittämä ohjelma.  MBSR-ohjelma on sittemmin levinnyt ympäri maailmaa ja sen toimivuus on vahvistettu tuhansissa tieteellisissä tutkimuksissa.  Nykyisin mindfulness -menetelmä on levinnyt  eri elämänalueille; mm. terveydenhuoltoon, työelämään, opetus- ja kasvatustyöhön…

Menetelmällä on tutkitusti positiivisia fysiologisia ja psyykkisiä vaikutuksia ja se on pitkään ollut mm. aivotutkijoiden kiinnostuksen kohteena. Säännöllisellä harjoittelulla voi tutkimusten mukaan olla apua seuraaviin, usein stressiperäisiin oireisiin: uupumus, ahdistuneisuus, selkä- ja niskasäryt, unihäiriöt, vatsa- ja suolisto-oireet ja korkea verenpaine.

Mindfulness -harjoittaminen vahvistaa keho-mieli yhteyttä ja stressinhallinta- ja rentoutumiskyky tässä hetkessä lisääntyy.  Itsetuntemus ja kyky reagoida tietoisesti ja viisaammin haastavissa tilanteissa paranee, joka voi näkyä esimerkiksi ihmissuhteissa. Jos sinulla on taipumusta olla huolissasi tulevasta tai murehtia menneisyyttä, harjoittelu auttaa löytämään uudenlaisen suhteen tähän mielen taipumukseen. Mindfulness-harjoittelu auttaa pääsemään kosketuksiin mielentyyneyden kanssa.