Pilates selkäryhmä

Selän kuntoutukseen ja selkäkipujen ennaltaehkäisyyn

Pilates selkäryhmä harjoittelee selän neutraalin asennon hallintaa

seisten ja rauhallisesti etenevien harjoitusliikkeiden avulla. Selkäryhmä on turvallinen tapa aloittaa Pilates-harjoittelu ilman selkää voimakkaasti kuormittavia mattopilatesliikkeitä. Asiakasta ohjataan kuuntelemaan kehoaan ja tunnistamaan kivun rajat ja kehittämään kehontuntemustaan. Tavoitteena on löytää kivuton liike periaatteella “saa tuntua, muttei sattua” eli lihaksissa saa tuntua, mutta selkäkipua ei yllytetä.

Pilates on sopiva kuntoutusmuoto sekä akuutista, että pitkittyneestä selkäkivusta kärsiville. Rauhalliseen tahtiin tehtävien liikkeiden ansiosta kynnys osallistua pilatestunneille on matala, jokaiselle löytyy oma, oman kuntotason mukainen vaihtoehto. Pilateksen avulla voidaan vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia sekä parantaa liikkuvuutta selän, lonkkien sekä olkanivelten alueella. Pilates parantaa kehontuntemusta, joka on tärkeä elementti selän toimintakyvyn kannalta. Pilates auttaa myös tunnistamaan oman ryhdin sekä havainnoimaan esimerkiksi omia työasentoja.

Pilates-pajan Pilates selkäryhmän avulla pyritään parantamaan asiakkaan kokonaisvaltaista toimintakykyä (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen) ammattilaisten ohjaamana.